Leuk dat u mijn weblog heeft gevonden!

Mijn naam is Peter Smeele en ik help al ruim 30 jaar bedrijven in het optimaliseren van hun verkoopcommunicatie binnen het bedrijf.

Denk bijvoorbeeld aan het beter afstemmen van online en offline bedrijfscommunicatie, naast het borgen van communicatieprocessen binnen het bedrijf en naar uw klanten toe. Met als doel dat klanten sneller bereid zijn om meer opdrachten bij u te plaatsen, omdat ze dan sneller tevreden zijn en opnieuw zaken met u zullen doen en uw bedrijf aanbevelen binnen hun netwerk.

Welke bedrijven heb ik kunnen helpen? Dat zijn bedrijven die werkzaam zijn binnen de volgende branches, te weten: Fast moving consumer goods, business-to-business, MKB en bedrijven werkzaam binnen de versbranche en mijn specialisme is content- , mediabedrijven en uitgeverijen tips aanreiken hoe ze het beste sales contentmanagement nog beter kunnen inrichten.

Vanaf nu zal ik regelmatig – minimaal 1 x in de 2 weken – tips aanreiken hoe u uw bedrijfscommunicatie beter voor u kunt laten werken en informatie aanreiken, welke verkoopcommunicatie (salescontent) beter bij u aansluit.

Ik wens u veel leesplezier en geef u op mijn weblog de aankomende jaren vele praktische ideeën op het gebied van sales content/ verkoopcommunicatie.

Om het in de naaste toekomst bedrijven te blijven helpen, hoop ik dat u deze blog en/of de nieuwtjes deelt en “likes” via social media naar uw bevriende zakenrelaties of personen die beslissen aangaande verkoop- en bedrijfscommunicatie.

Wilt u iedere week mijn wekelijkse blog blijven ontvangen met praktische omzetverhogende tips van Smeele Communications, meldt u zich dan aan via…….

Steeds meer supermarkten kiezen voor textielinzameling van Drop & Loop

Om onnodig textielverbranding tegen te gaan en de kwaliteit van ingezamelde oude textiel te verbeteren, heeft het bedrijf Drop & Loop textiel-inname-automaten ontwikkeld.

Deze textiel-inname-automaten zijn te vinden bij steeds meer supermarkten in Nederland.
De consument die oude textiel inlevert, ontvangt korting op producten bij de supermarkt of andersoortige kortingen.
In overleg met Drop & Loop overeen te komen.

Meer info.

Wilt u beslissers bij toeleverende bedrijven van supermarkten bereiken?

Wilt u adverteren op de 3 wekelijkse ‘omzettipsmailing’ dat kan via een krachtig commercieel promoblok.

Het promoblok bestaat uit maximaal 150 woorden + link naar uw eigen bedrijfswebsite. Plaatsingskosten slechts 1 x 195 euro (excl. btw).
Het bereik is ca. 950 belangrijke doelgroeppersonen binnen de supermarktbranche (directie, marketeers, salesmanagers).
Tegen een kleine meerprijs plaatsen wij de samenvatting op mijn sociale media (Linkedin, 6.700 volgers).

I.v.m. beperkte beschikbaarheid is het handig om tijdig te reserveren. Meld u zich dan hier aan.

Electronic Shelf Labeling (ESL)….Ideale prijspromotie voor supermarkten?

Dynamisch prijsbeleid d.m.v. electronisch schap labels ziet u steeds meer bij supermarkten.

De prijzen worden afgebeeld op een digitale schapdisplay en wordt veelal aangestuurd door het hoofdkantoor.
Een ideale tool voor dynamisch prijsbeleid, welke wordt gebruikt door o.a. supermarkten.

Voorwaarden voor goed ESL-beleid zijn:
1. Goede Ict-structuur
2. Juiste toepassing van Artificial Intelligence (AI)
3. Voldoende aantal filialen.

Voordelen van ESL zijn:
1. Levensmiddelen die over de THT (Houdbaarheidsdatum) zijn hoeven minder snel uit het schap door de supermarkt te worden verwijderd en te worden weggegooid mits je tijdig ESL inzet.
2.Het gaat voedselverspilling tegen.

3. Nuttig om af en toe in te schakelen voor merken. Juist interessant om consumenten te laten naar andere merken ‘switchen’.
4. Bepaalde prijsgevoelige prijskopers kunt u op gezette tijden naar de supermarkten ‘lokken’.

5. Teveel winkelvoorraden sneller laten verkopen in de winkel.
6. Winkelend publiek meer spreiden over de dag heen, zodat er minder drukte is bij de kassa’s. Het verkleint ook de kans op te drukke winkelpaden bij het ‘vakkenvullen’ door winkelmedewerkers.

7. Promotie van een totale productgroep (Bijvoorbeeld biologische producten).
8. Prijsgevoelige koperspubliek is extra gevoelig voor ESL-aanbiedingen

 

Nadelen van ESL zijn:

1. Consumentensubsidiëring. U geeft marge weg aan al een bestaande trouwe winkeldoelgroep. Studies wijzen uit dat juist ook hoger opgeleiden gevoelig zijn voor aanbiedingen.O
2. Out-of-stock van kortingsproduct(en) van ‘high involvementproducten’ neemt toe i.v.m.

3. Prijsbeleving. Producten die teveel worden aangeboden op de electronische schaplabels (ESL) lopen het gevaar dat de consument de lage aanbiedingsprijs als echte prijs gaat zien.
4. Productkwaliteit /Duurzaamheid gaat achteruit door te veel prijskortingen worden toegepast,  waardoor de druk bij producenten/leveranciers toeneemt om goedkoper te produceren.. (Erjen van Nierop, EFMI)

Supermarkten kiezen steeds meer voor resistente bio-aardappel

Supermarkten willen steeds meer zekerheid van tijdige aanvoer van goede aardappelen. De bestaande aardappelrassen zoals: Bintje, Frieslander en Agria blijken veel minder resistent te zijn tegen de aardappelziekte Phytophthora. Deze aardappelziekte ontstaat juist in de zomer, wanneer veel regen valt. Supermarkten zullen aankomende jaren meer kiezen voor sterkere biologisch aardappelrassen zoals: Sevilla en Carolus. (Bron: RTLnieuws).

Wat is de ideale customer journey (9 fases)?

De term ‘customer journey’ wordt veelal gebruikt door online marketeers.
Customer journey is een overzicht van stappen/momenten die een (potentiële) klant doorloopt, voordat hij overgaat tot aanschaf van product of dienst, gezien door het ‘verkopende’ bedrijf.

Als je het goed inricht, dan komt een ‘buyers journey’ overeen met de ‘customer journey’.

Een customer journey betekent een overzicht van stappen/momenten die een (potentiële) klant doorloopt, voordat hij overgaat tot aanschaf van product of dienst, gezien door de (potentiële) klant zelf.

Hieronder volgt een overzicht van stappen van een ideale customer journey:

  1. De vertrouwensfase. Dit is een zeer belangrijke fase. In deze fase creëert u vertrouwen. Dit is gebaseerd op mooie huisstijl, gebruik van referenties, aanbevelingen door huidige klanten, overzichtelijke boodschap en duidelijke tekst, vormgeving en schrijfstijl.
  2. De autoriteitsfase. In deze fase creëert u aanzien door middel van (online) publicaties, workshops, marktonderzoeken en interviews in (vak)magazines en andere publicaties.
  3. De interessefase. In deze fase vergroot je de interesse in uw bedrijf en/of concept.
  4. De noodzaakfase. In deze fase vertel je de klant, wat het gevolg is als je het concept niet (hebt) aangeschaft.
  5. De probleemfase. In deze fase maak je de klant bewust van de problemen, waar uw bedrijf een oplossing voor heeft.
  6. De sturingsfase. In deze fase enthousiasmeer je de klant voor uw concepten.
  7. De samenvattingsfase. In deze fase maak je het beeld van uw oplossing voor de klant compleet, door een duidelijke samenvatting te geven.
  8. De tegenwerpingfase. In deze fase geef je ongevraagd antwoorden op mogelijke tegenwerpingen en/of nadelen van de toepassing van uw concept en/of uw bedrijfsoplossing.
  9. De afsluitingsfase. In deze fase laat je de klant zelf inzien hoe uw concept het probleem oplost bij de klant.

Bron: Smeele Communications

De Category Management Masteropleidingen gaan weer van start.

Wilt u weten hoe u uw categorie kunt laten groeien?
Volg dan onze Masteropleiding Category Management van Fmcg Opleidingen.
Praktijkgerichte opleiding met veel diepgang, workshops, bezoeken aan winkels en distributiecentrum en een persoonlijke drijfverenanalyse.

Fmcg Opleidingen is het opleidingscentrum voor Category Management, Trade Marketing, Marktanalyse en Retailkennis.
Al bijna 15 jaar actief voor leveranciers, retailers en groothandels
in Nederland en de rest van Europa.

Deze Masteropleiding Category Management is uitstekend geschikt voor (junior/ assistent) category managers, inkopers en marketeers bij retailers.
En aan leverancierszijde voor accountmanagers, trade marketeers, new business managers en marketeers, zowel in een junior als in een senior-positie.

Om succesvol groei te realiseren in uzelf, uw bedrijf, uw categorie en uw handelspartners.
Start 17 februari 2023.

Meld u zich nog vandaag aan.

SupermarktVAKmedia versterkt supermarktmedia aanzienlijk..

Fabrikanten en leveranciers kunnen dit jaar steeds meer retail media inzetten. Retail media bereikt consumenten die op het punt staan een aankoop te doen. Welke soorten retailmedia zijn er? Hieronder volgt een overzicht van reclamemogelijkheden die adverteerders in kunnen zetten op de mediakanalen die supermarktketen beheert:

ONLINE
– App
– Bedrijfswebsite
– Social Media
– Nieuwsbrief
– Zoekmachines (o.a. Google)
– Online platform(en)

DRUKWERK/ ONLINE

– Receptenedities (bijvoorbeeld Allerhande, Jumbo etc.)
– Supermarktfolders (digitaal en huis-aan-huis)

WINKEL
– In- en outdoorcommunicatie (winkeldisplay print of op beeldscherm)
– Winkelradio
– Schapdisplay
– Kassadisplay
– Handscannerdisplay

PROMOTIONS

– Productdemonstratie op de winkelvloer
– Winkelsampling

Vanwege de hoge advertentiebudgetten is het veelal weggelegd voor middelgrote en grote merkfabrikanten. Heb je als foodbedrijven beperkte budgetten, dan is het slimmer om te kiezen voor retailVAKmedia.

Supermarktvakmedia. Dat zijn media die inkoop- en (mede)budgetverantwoordelijken informeren en meer betrekken bij omzetverhogende en kostenbesparende tips. De doelgroep zijn veelal inkopers, categorymanagers, supermarktondernemers/filiaalhouders en schapverantwoordelijken.

Meer info? Ga naar

1 2 3 6
Page 1 of 6