Ontvang maandelijks de gratis omzettips van Smeele Communications

Lastige onderhandelingen fabrikanten met supermarkten.

Prijsonderhandelingen lopen stroef tussen fabrikanten, leveranciers en Nederlandse supermarkten. Fabrikanten, leveranciers van o.a. levensmiddelen moeten de kostenverhogingen doorberekenen aan supermarkten. De oorzaken van hogere kosten zijn: – hogere energiekosten bij productie en transport, hogere lonen en minder beschikbaarheid grondstoffen  (bijvoorbeeld graan). De prijzen van de volgende levensmiddelen zullen meer dan gemiddeld stijgen, zoals: vlees, glasgroenten/ tuinbouwproducten, zuivelproducten (melk, yoghurt en kaas), geel- en witvetten, koffiepads , graanproducten en papierproducten (o.a. wc-papier). Bron: Marktonderzoekbureau Gfk.

De prijzen van levensmiddelen dit jaar 15% gestegen

Norman Buysse van marktonderzoeksbureau Gfk concludeert dat levensmiddelen gemiddeld 15% gestegen. Uitschieters zijn et name komkommers (73 %), koffiepads (24%) en wcpapier (17%). Overige producten die hard stijgen zijn: Vlees, zuivelproducten, keukenrollen, olie en vetten. Oorzaken zijn o.a. hoge energie- , grondstof- en personeelskosten. Daarnaast speelt beperkte aanvoer van vele producten een rol (Bron: Omroep Brabant)

Supermarkten eisen steeds meer Scope 3

Supermarktketens eisen steeds meer dat hun belangrijkste handelspartners steeds meer voldoen aan Scope 3 C02-emissies. Scope 3 Co2 past binnen de CO2-Prestatieladder en is een tool om CO2-uitstoot te reduceren. Het gaat om de CO2-uitstoot die vrij komt in de keten; van productie tot aan verkoop van product(en). Te denken valt aan: machines en transport, dus ook van hun eigen toeleveranciers van de handelspartners. Voor meer informatie ga naar de duurzaame adviseurs

Wat is het verschilt tussen retailmedia en retailvakmedia?

Retailvakmedia

Retailvakmedia zijn media die de communicatie optimaliseren richting de doelgroepen binnen de retail en de betrokkenheid verder verbeteren bij deze doelgroepen.

Het inzetten van retailvakmedia is een voorwaarde voor goed zaken doen met retailers.

Het verschil met retailmedia is dat retailmedia gericht zijn op adverteerders die via de (online) winkelvloercommunicatie het koopproces publiek willen ‘sturen’ door middel van big data.

Supermarktketens beschikken over deze data al vele jaren. In de toekomst zullen internetbedrijven en online supermarkten over consumentendata beschikken en deze in nieuwe verdienmodellen verwerken om daardoor nog beter de consument te activeren.

Zaak is dat supermarktketens nog meer content- en onlne marketingspecialisten in huis halen om de vele big data op een juiste manier te analyseren en toe te passen.

Supermarktketens staan dit moment ‘op een kantelpunt ‘ om hun organisaties aan te passen aan de informatietechnologie. Teams worden in het leven geroep om de inhaalslag aan te gaan op praktische ict-technologie.

Page 2 of 6