Vernieuwde frisdrank Sprite verkrijgbaar o.a. in supermarkt en bij tankstations

Succesvolle herlancering Sprite: zonder suiker en zonder calorieën

Sprite introduceerde onlangs in Nederland een verfrissende nieuwe propositie; het frisdrankmerk wordt volledig* suikervrij en calorievrij:

  • Vernieuwde Sprite bevat de vertrouwde natuurlijke citroen- en limoensmaken, maar dan zónder suiker en zónder calorieën.
  • De huidige Sprite wordt vervangen door zijn suikervrije evenknie, gebaseerd op smaaktesten onder Nederlandse consumenten waaruit blijkt dat de suikervrije variant net zo lekker wordt gevonden als de huidige Sprite**.
  • De transitie gaat gepaard met een fris nieuw uiterlijk en een verpakking die de 100% natuurlijke fruitsmaken in de drank benadrukt.

De herlancering van Sprite kende zijn primeur in Nederland dat tevens dient als gidsland voor de rest van de wereld. Een ongekend ambitieuze stap waarbij de huidige Sprite met suiker van de markt wordt gehaald en wordt vervangen door het recept van zijn suikervrije tegenhanger Sprite Zero. Uitgebreide smaaktesten onder Nederlandse consumenten hebben uitgewezen dat de suikervrije Sprite net zo lekker wordt gevonden als de huidige Sprite. Reden genoeg om de wereldwijde primeur in Nederland plaats te laten vinden en van Sprite een volledig suikervrije en calorievrije frisdrank te maken.

Deze innovatie en wereldprimeur heeft tot resultaat dat b.v. een blikje Sprite (330ml), met voorheen 92 kilocalorieën, vanaf nu calorievrij is.

Nieuwe Sprite zorgt voor 3,75 miljard minder kilocalorieën

The Coca-Cola Company werkt voortdurend aan de ontwikkeling van producten die passen bij de veranderende behoeften en lifestyle van consumenten. De Nederlandse consument wil een goede smaak, maar kiest ook steeds vaker voor bewust. Met deze laatste innovatie, waarbij Sprite transformeert in een suikervrije en calorievrije drank, met dezelfde verrassende smaak als het origineel, zorgt nieuwe Sprite ervoor dat jaarlijks zo’n 3,75 miljard kilocalorieën uit het portfolio wordt gehaald.

Coca-Cola Nederland is er van overtuigd dat de vernieuwde, verfrissende Sprite niet alleen de huidige Sprite fans zal aanspreken, maar ook een nieuwe doelgroep; iedereen die graag let op inname van calorieën maar wel wil genieten van een heerlijke smaak.”

* M.u.v. de 375ml PET en 1L glazen fles (<1,65% van totale volume). Bron: Compass, YTD 52 2016.
** Bron: The Coca-Cola Company, internal volumes, February 2017.

De plannen en ambities voor 2020

Met de vernieuwde Sprite zet Coca-Cola in Nederland weer een belangrijke stap richting haar ambitie om in 2020 het aantal calorieën per 100 ml verkocht product met 15% te verlagen (ten opzichte van het basisjaar 2012). Calorie-reductie blijft hoog in het vaandel staan bij Coca-Cola Nederland, de pionier op dit gebied.

De herlancering van Sprite wordt ondersteund door middel van een breed geïntegreerd plan bestaande uit onder 700.000 gratis samples, 290.000 nekhangers aan huidige Sprite-flessen om de verandering aan te kondigen op de winkelvloer, digitale advertenties, een nieuwe televisiecommercial, advertenties in landelijke dagbladen en magazines en een uitgebreide social media campagne. Ook worden huidige Sprite-fans door Coca-Cola Nederland uitgenodigd om het product als eerste te proeven. De vernieuwde Sprite is al vanaf 13 maart landelijk verkrijgbaar in de smaken citroen-limoen en citroen-limoen & munt. Sprite citroen-limoen & cranberry zal in april op de markt komen.

Het succes van Sprite
Sprite is een koolzuurhoudende frisdrank van The Coca-Cola Company. De frisdrank werd in 1961 voor het eerst op de markt gebracht in de Verenigde Staten. Inmiddels is het één van de grootste en meest bekende frisdrankmerken ter wereld. Sprite is kleurloos en de originele variant heeft een citroen-limoensmaak. In 2002 werd voor het eerst de smaakvariant Sprite munt geïntroduceerd. In Nederland debuteerde deze drank in 2016.

In hoeverre kan het rendement van de tankshop beter?

Vele tankstations in Nederland laten omzet liggen in de tankshop..

Bij een bezoek aan een willekeurige tankshop zie ik dat er nog volop kansen zijn voor de tankshop.

Waar moet je beginnen? Krijg ik veelal te horen.

Handig is de volgende route aan te houden:

  • Marktonderzoek. Vergroot het inzicht wat, wanneer, welke doelgroep, welke aankoop doet. Een tankshop in een woonwijk heeft een ander assortiment dan aan een tankstation aan de snelweg. Breng in kaart de behoefte van de klant. Een zakelijke leaserijder heeft andere interesses, dan een buurtbewonder van het benzinestation.
  • Shopperactivatie. Interesseer de berijders door ze bereiken via online marketing, mobiele app, reclame in de vestigingsplaats zelf, reclame op het terrein zelf en communicatie op de winkelvloer.
  • Winkelinrichting. De routing van de klant naar de kassa is essentieel. Veelal zie je verdeeld overal schappen staan. Echter veelal wordt vergeten dat een tankshopklant anders winkelt dan een supermarktklant. Handig is om de klant via een ‘slingerweg’ door de shop te begeleiden naar de kassa.
  • Groothandels/ Service-Merchandisers/ Inkoopcombinaties. Handig is om als tankshopeigenaar, filiaalhouder, inkoper, tankshopmedewerker meer te verdiepen in de vraag: hoe kan je meer rendement uit de shop halen. Verdiep je in de klant. Er is een trend dat tankshopmanagers zich meer verdiepen in food- en nonfoodassortiment, omdat het rendement van brandstofgerelateerde producten onder druk staat.
  • Instore communicatie. Beeldschermcommunicatie werkt alleen als de informatie (content) op het beeldscherm kort en krachtig wordt gecommuniceerd en niet te snel of te langzaam wordt getoond. Zorg ervoor dat de content die erop staat de shoppper activeert. Verbeter de verkoopcommunicatie.
  • Verkoopgesprek. Medewerkers achter de balie (Foodservice, lunchroom, Bake-offafdeling) zouden de dagomzet 200% kunnen toe laten nemen door alleen al de volgende vraag te stellen: Waarmee mag ik u nog verder helpen i.p.v. de vraag: Kan ik u helpen?
  • Jointpromotions. Ga samen met collega-winkeliers en/of bedrijven in de buurt een klantenbindingsprogramma ontwikkelen, bijvoorbeeld: Bij aanschaf product x ontvangt u 20% korting op pizza bij bedrijf X. Koppel aanbieding van uw bake-offafdeling met de shop of andersom.
  • Levensmiddelen. Zorg dat er meer levensmiddelen worden opgenomen in de schappen van de tankshop.
  • Verras. Verras de klant met actieproducten/in- out acties.

Kortom: Ga actiever met de tankshop om en zorg dat de klant niet alleen betaald voor de brandstof.

Hou deze website (www.smeelecommunications.nl) in de gaten, want binnenkort volgen er meer nuttige omzettips voor tankstations/tankshops.

Hoe kan je als Agfbedrijf de communicatie met supermarkten verbeteren?

Vele Agf-bedrijven die zaken (willen)doen met supermarkten benutten op dit moment, te weinig de kracht van Agftrademarketingcommunicatie.

Wat is Agf-trademarketingcommunicatie?

Agf-trademarketingcommunicatie = Door een Agfbedrijf opgestarte handelscommunicatie richting supermarkten, met als doel de betrokkenheid te vergroten van de inkopers, vers-categorymanagers en agf-chefs en medeschapverantwoordelijken op de winkelvloer.

Wat wil je met agftrademarketingcommunicatie bereiken?

Deze communicatie helpt bij het vergroten van:

  • Betrokkenheid van inkoop- en agf-, versschapverantwoordelijken bij de supermarkten.
  • Houding positiveren van huidige Agfleverancier bij supermarkt(keten).
  • Instroom versoepelen van nieuwe aanvoer van Agfproducten (uit buitenland)
  • Verkleinen van out-of-stock (lege schappen)
  • Agfchefs helpen om betere afsteming te krijgen van het (rand)assortiment voor de locale markt
  • Het succes helpen vergroten van activiteiten die de supermarkt zelf organiseert (Let op: zorgvuldige afstemming met desbetreffende supermarkt is vereist)

Welke mediavormen kan je inzetten om Agftrademarketingcommunicatie te laten werken?

  • O.a. hulp inschakelen van een agftrademarketingvakmagazine Chain (print en/of online) ondersteunt met andere agfnieuwsmagazines
  • Emailmarketingcampagne opzetten richting hoofdkantoor en haar filiaalen
  • Online marketingcampagne opzetten
  • Het inzetten van vakmagazines van de supermarktketen zelf (Let op: Is meer afgestemd op consumenten en is kostbaar)
  • De buitendienst van agfleverancier zelf contact op laten nemen met filialen (Tijdrovend en kostenintensief).

Hoe kan je een introductieactie of campagne ondersteunen?

  • Neem contact op met een shopperactivatiebureau of een fieldmarketingbureau (zij bedenken acties, proeverijen, kookdemonstraties op de winkelvloer; afstemming met supermarktketen is wel vereist)
  • Het inzetten van een vakblad van de supermarkt zelf (voorwaarde is dat er voldoende distributiegraad vereist dient te zijn en agfleverancier bereid is om reclame-uiting daar in te plaatsen). Het verbeterd wel de onderhandelingspositie met inkoopkantoor van supermarktketen.

Wat zijn de bedreigingen voor de Agf-branche in Nederland ?

  • Rommelig en verdeelde afzetmarkt door AGF-bedrijven
  • Enorme prijsdruk opgelegd door Nederlandse supermarkten
  • Beperkte inzicht en kennis in AGF-handelscommunicatie(agftrademarketingcommunicatie) op landbouwscholen, -organisaties en bij de kwekers en telers zelf
  • Focus op dagprijzen door agfleveranciers i.p.v. visie en denken vanuit toegevoegde waarde voor handelspartners.
  • Door economische situatie aankomende jaren is het steeds moeilijker uit te breiden en of te investeren doordat banken minder krediet verstrekken
  • Indien AGF-bedrijven niet professioneler worden, kunnen ze alleen overleven door schaalvergroting ( toename werkelozen in deze branche)
  • Door internationalisering wordt het voor Nederlandse AGF-bedrijven steeds lastiger om te concurreren, omdat Nederlandse inkopers van supermarkten prijs veelal nog steeds doorslaggevender vinden..
  • Het ontbreekt bij de AGF-bedrijven aan vraag-gestuurde communicatie. Hierdoor worden de marges steeds kleiner.

Hoe kunnen Agf-bedrijven beter zaken doen met supermarkten?

– AGF-inkopers hebben voornamelijk interesse in snellopers en zijn gericht om elke keer een lagere inkoopprijs te bedingen.

– Supermarktondernemers en AGF-afdelingschefs  zijn gericht op een breder assortiment wat aansluit of aan kan sluiten bij hun eigen klanten per winkel.

Zaak voor u is om de discussie ten gunste te sturen van u. M.a.w. u dient argumenten aan te reiken aan uw doelgroep, zodat ze verder worden opgevoed over de toegevoegde waarde van uw AGF-concepten.

Het is aan te bevelen om uw doelgroep te informeren en te enthousiasmeren in hun eigen vakmedia.

Succesregel

Ervaring leert dat het bij nieuwe AGF-aanvoer slim is om uiterlijk ca. 2- 3 weken voordat de distributiecentra en/of supermarkten worden beleverd het goed te communiceren o.a. via hun eigen medium,o.a. het AGF-vakmagazine CHAIN.

Hoe verminder je de kans op lege AGF-schappen bij supermarkten?

Omdat inkopers te weinig ruimte vrijmaken op het schap, heeft u eerder kans op lege schappen, vooral in de weekenden. Speel beter in op de weersomstandigheden of op speciale piekmomenten (o.a. Pasen en/of Kerst) door twee weken van te voren uw AGF-concepten met uw voordelen te communiceren in hun vakblad via bijvoorbeeld een mix van print(vakblad Chain en online mogelijkheden (digitale nieuwsbrief en/of op www.chain-magazine.nl. Op jaarbasis kost de derving de branche ruim 1 – 2 miljard euro aan omzet in Nederland.

Hoe zet u AGF-tradevakmagazine CHAIN het beste in?

– Agftradevakmagazine. Zo’n drie weken voordat er nieuwe aanvoer komt communiceer u het in online of in het vakmagazine Chain

– Online nieuwsbief. Maak het bekend via een banner gelinkt naar uw website op de digitale nieuwsbrief (1 x per maand)

– Commercieel interview. Profileer u door middel van bijvoorbeeld een promotie-interview/infotorial wat de kwaliteitseisen en pluspunten zijn van uw organisatie in de juiste themanummers.

– Testimonial. Vergemakkelijk de onderhandelingen met inkopers om een testimonial te houden met een supermarktondernemer, waarbij u goede testresultaten heeft geboek. Door het te tonen aan uw supermarktinkoper, vergroot je het vertrouwen en laat je zien dat ze te weinig doen met uw productgroep..

Doe dat met bijvoorbeeld 2 – 3 verschillende supermarkten en van verschillende supermarkten. Uw AGF-inkoper bij de supermarkten staat dan meer open voor argumenten, welke omzet ze verliezen als ze niet kiezen voor uw AGF-concept.

Kennis vergroten

– Slim is om uw kennis verder bij te spijkeren door meer te verdiepen op het gebied van handelscommunicatie/trademarketing-communicaite door bijvoorbeeld een seminar of advies of second opinion aan te vragen bij 1 van de trademarketing-adviesbureau’s van Nederland (zie www.caractercompany.com).

Samenwerking met supermarkten

– Werk samen met andere AGF-organisaties die trademarketing willen verbeteren en neem bijvoorbeeld contact op met software-ontwikkelaar Letech. Zij kunnen inkoopsoftware compatible maken met de inkoopsoftware bij supermarktketens, zodat voor alle partijen duidelijker gemaakt is wat de winstgevende per uitgestalde agf-product per periode. Inkopers bij supermarkten zijn voornamelijk geïnteresseerd in data.

Marktonderzoeksbureau

– Neem samen met uw belangenorganisatie contact op met bijvoorbeeld marktonderzoeksbureau GFK/NIELSEN. Dit is 1 van de weinig marktonderzoeksbureau’s die supermarkten gebruiken, omdat ze onafhankelijk zijn. Bekijk zelf hoe u de omzetcijfers meer inzichtelijk kan maken van de agf-concepten en seizoensinvloeden.

Invloed temperatuur op het agfschap

– Indien er weersomstandigheden verbeteren is het slim om tijdig supermarkten/doelgroep op de winkelvloer te interesseren om tijdig iets  mee te doen bijvoorbeeld (zomerperiode, barbecue-seizoen, paprikaspiezen, champignonspiezen etc.)

– Generieke AGF-concepten kunnen beter aan de man worden gebracht, als agf- en versinkopers geïnformeerd worden over de laatste verpakkingsinnovaties om impuls, presentatie, opvallende items in het Agf-schap en houdbaarheid te verbeteren.

Het succes van AGF wordt bepaald door de betrokkenheid verder te verbeteren niet alleen van de inkoper, die kijkt voornamelijk naar de snellopers, maar vooral ook de supermarktondernemers, AGF-versspecialisten en andere schapverantwoordelijken die het succes juist op middellange en lange termijn bepalen aan de hand van de orders die zij doorgeven aan de hoofdkantoren..

Vraag advies

Mail mij gerust op als u een goed en haalbaar trademarketing-communicatieplan wilt hebben, waar u ook plezier aan beleeft en waar u de vruchten van plukt in de onderhandelingen met supermarktorganisaties in Nederland. Peter Smeele, email: contact@smeelecommunications.nl

=====================

Dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerden.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

 

 

 

 

 

 

Het ontbreken van goede spelregels bij een vergadering kost het bedrijfsleven jaarlijks miljoenen euro’s! …….

Organisaties verliezen vele miljoenen euro’s per jaar aan het niet juist vergaderen.

Hieronder volgend een aantal praktische tips om meer uit de vergadering te halen te weten:

  • Spelregels. Stel altijd spelregels op wat wel en niet toelaatbaar is.
  • Spelregel 1: Mensen mogen niet de vergadering uitlopen, vanwege het feit dat ze ‘kwaad’ zijn.
  • Spelregel 2: Wat is het doel van de vergadering? Bepaal of je de echte oorzaak van het probleem aanpakt en oplost of ga je de symptomen (tijdelijk) bestrijden..
  • Spelregel 3: Alles dient zo te zijn afgestemd tijdens de vergadering om de besluitvorming te versnellen.
  • Spelregel 4: De notulist zorg ervoor dat er zoveel mogelijk, alles zo feitelijk wordt beschreven, zonder aan stemmingmakerij te doen of het zo opschrijven dat het geen recht doet aan de ‘context ‘ van probleem en/of oplossing.
  • Spelregel 5: Bepaal van te voren wie er verantwoordelijk is voor ‘wat’.
  • Spelregel 6: Voorkom misverstanden. Dus voorkom dat deelnemers aan de vergadering zeggen: Oh, ik dacht..
  • Spelregel 7: Wat is de opbouw van een vergadering?: a) Begin met wat je wilt bereiken aan het einde van deze meeting b) De vergadering zelf c) Geef samenvatting van wat je hebt besproken, wat er niet is behandeld, vervolgacties (o.a. wanneer de volgende vergadering is etc.)
  • Spelregel 8: Deelnemers mogen alleen kritiek hebben, als ze (mogelijke) oplossing(en) hebben.
  • Spelregel 9: Voorkom dat er zomaar ideeën worden ingebracht, die niet ter zake doende zijn, aangaande het onderwerp/ probleem/ oplossing.
  • Spelregel 10: Iedere deelnemer aan de vergadering dient van te voren dezelfde informatie ruimschoots voor de vergadering te krijgen. Geef iedere deelnemer van de vergadering, van te voren  de juiste informatie om zich in te lezen en/of voor te bereiden.
  • Spelregel 11: Zorg dat de vergadering en de communicatie altijd in dienst staat van de oplossing  en/of discussie.
  • Zakenkundig. Laat zakenkundigen binnen het overleg beslissen over belangrijke zaken; niet zakenkundigen later tijdens de vergadering betrekken bij de details.
  • Eisen aan de voorzitter die de vergadering leidt zijn: Een daadkrachtig en niet-conflictvermijdend typ zijn.
  • De voorzitter en het team dienen vooraf te bepalen dat te dominant figuur niet bepalend mag zijn voor het verloop van de vergadering.
  • Personen van de ene afdeling kunnen niet beslissen over de afdeling waar ze niet werkzaam zijn, behalve directie en financieel directeur.
  • Vermijd beslissingen die gebaseerd zijn louter op alleen gevoel.
  • Voorkom dat er alleen voor leuke zaken of beslissingen wordt gekozen. Beslissingen dienen tijdens de vergadering genomen te worden wat ten dienste staat van productiviteit en/of winstgevendheid en/of continuiteit van de organisatie.
  • Ingrijpende beslissingen dienen niet meteen genomen te worden. Het gevaar is dat te snel voor niet juiste beslissingen wordt gekozen, die dan op termijn moeten worden herzien of aangepast, wat extra kosten met zich meebrengt.
  • Actielijst. Maak altijd actielijst, wat is gekoppeld aan 1 persoon en wanneer het (deel)project klaar dient te zijn. Vervolgens koppel je een vervolgactie eraan vast. Maak bijvoorbeeld een Worddocument: Zet de volgende tekstkolommen erin, van links naar rechts: Trefwoord, Omschrijving probleem of werkzaamheden, Persoon, Oplevering werkzaamheden en de meest rechterkolom daarboven staat Vervolgactie + Persoon. Geef aan bij voorkeur aan oplevering 1ste of 2de helft van week.. (weeknummer noemen).

Smeele Communications hoopt dat dit een basis is om meer te halen uit de vergadering.

Wil je feedback of persoonlijk advies bij u op het bedrijf? Email uw vraag of verzoek dan aan:

info@smeelecommunications.nl onder vermelding van vergaderingstips

Heel veel succes!

Peter Smeele

 

Hoe activeer je bezoekers op jouw eigen website(verkooptekst)?

Hieronder vind je praktische schrijftips om de basis te leggen om bezoekers te activeren op jouw website:

  1. Maak eerst een lijst met zoekwoorden (SEO) en ga dan pas beginnen met schrijven.
  2. Bepaal het doel, wat je wilt bereiken met jouw verkooptekst.
  3. Bouw jouw tekst op met VAIDA-aanpak. V= Vertrouwen, A = aandacht realiseren, I = Interesse vergroten, D = Desire (verlangen op wekken), A = Action of activeren van lezer.
  4. Gebruik korte zinnen.
  5. Gebruik woorden met de voldoende positief krachtig zijn. Zoals: verbeteren, optimaliseren etc.
  6. Zorg dat de informatiedichtheid groot is. D.w.z. dat de meeste zinnen relevante informatie bevatten voor de doelgroep.
  7. Bepaal in welk gedeelte je zit in de ‘Customerjourney’. Met andere woorden: Ieder bezoeker van jouw website bevindt zich op de tijdslijn van de customerjourney. Dus iedere klant neemt informatie tot zich, totdat het plaatje compleet is. Als je te snel met jouw voorstel komt, haakt jouw potentiële klant of geïntereseerde af.
  8. Gebruik tussenkopjes, dus 1 bijvoegelijk naamwoord en 1 zelfstandig naamwoord. Alleen het noemen van 1 zelstandig naamwoord wat de lading dekt werkt niet, je moet de lezer weten en blijven boeien. Lezers lezen tegenwoordig automatisch de hele tekst door..
  9. Functioneel witgebruik. Voorkom tekstbrij en maak het lekker leesbaar door witregels juist te gebruiken.
  10. Benut eenvoudig taalgebruik.
  11. Benut feiten en cijfers.
  12. Voorkom verwijzingen elders in de tekst.
  13. Gebruik ‘je’ in consumententaal en ‘u’ in bedrijfstaal.
  14. Probeer zoveel mogelijk tekst- en spellingsfouten te voorkomen.
  15. Beperkt commerciële woorden. Enigszins commercieel woordgebruik is acceptabel, mits het is onderbouwd.

Bovengenoemde tips worden u aangeboden door:

Smeele Communications uit Woerden.

Soorten branded content, native advertising

Branded content is (licht) commerciële  informatie die op een subtiele manier een positieve associatie realiseert met afzender en/of merk (Brand)

Native advertising is het plaatsen van sponsored redactioneel ogende reclame-uiting(en).

Wat het echte verschil tussen bovenstaande 2 begrippen is lastig: ieder bureau, opdrachtgever heeft daar zijn eigen visie over.

Doel van commerciële content is:

de doelgroep beter helpen om makkelijker te kiezen voor het ‘geadverteerde”.

Wat voor soorten paid content kan je inzetten?

  1. Betaalde persberichten
  2. Fotoplacement. Opdrachtgever betaald om foto te plaatsen bij (semi)redactioneel artikel.
  3. Problemsponsoring. Opdrachtgever betaalt redactie om bewustwording van een probleem. Manifest issue naar Latent.
  4. Inscript sponsoring. Opdrachtgever betaalt om merk(en) terug te laten komen in (semi)redactioneel artikel
  5. Partner(‘s)sponsoring. Opdrachtgever(‘s) betalen om onderwerp beter onder de aandacht te komen aan redactie.
  6. Successtory. Opdrachtgever betaalt om een succesverhaal geplaatst te krijgen.
  7. Testimonial. Tegen betaling door opdrachtgever een bevriende relatie positieve uitspraken laten doen over opdrachtgever.
  8. Bedrijfsinfotorial. Opdrachtgever betaalt voor het plaatsen van een verkoopverhaal over zijn of haar bedrijf.
  9. Infomercial. Synoniem voor redactioneel ogende commercial.
  10. Advertorial. Opdrachtgever betaalt voor een verkoopverhaal, waar teveel bijvoegelijke naamwoorden en superlatieven zijn gebruik, waardoor het 100% ongeloofwaardig is.
  11. Special. Een special bestaat uit een ‘katern’ (reeks pagina’s). Ideale vorm van branded content. Opdrachtgever zorgt ervoor dat 1 onderwerp in de juiste context en vanuit vele invalshoeken positieve bijval krijgt.
  12. Advertentie. Veelal compacte reclame-uiting, waarbij lezer op voorhand minder positieve gevoelens erbij heeft. Irritante reclame kan acceptabel en effectief zijn voor de doelgroep, mits er geen overdaad is het aantal mediaplaatsingen.

In de praktijk kom je per bureau, uitgeverij, media-exploitant, online marketingbureau eigenzinnige verfijningen tegen van bovenstaande definities. Zorg ervoor dat er een juiste balans blijft.

Hoe kan je de geloofwaardigheid vergroten van uitingen/artikelen?

De geloofwaardigheid van uitingen, artikelen kan je verder vergroten door:

  1. Juist gebruik of geen gebruik van bijvoegelijke naamwoorden
  2. Niet te betweterig als schrijver overkomen.
  3. Juiste verhouding aantal beelden en tekst.
  4. Niet teveel gebruik gebruik van tussenkopjes
  5. Duidelijk benoemen van redactionele artikelen
  6. Plaatsen in de buurt van ‘redactioneel Umfeld’
  7. Content wat meer afgestemd is op lezerspubliek (van medium)
  8. De juiste informatiedichtheid (D.w.z. dat vele zinnen, het beeld compleet maken rond het geadverteerde, zodat doelgroep, makkelijker en sneller een positieve beslissing kan maken)
  9. Niet te lange content (long copy realiseert op dit moment een hogere ranking in google, echter leadgeneration, activatie van lezer blijft achter. Voorkom ‘tekstbehang’.
  10. Zorg dat content wordt onderbouwd.

Waar is de mate van geloofwaardigheid o.a. afhankelijk van:

  • Beschikbare tijd
  • Kwaliteiten van redacteur, contentcreator of contentmaker
  • Budget
  • Aantal specialisten die hieraan werken

Wat is 1 mooi voorbeeld van Commerciële content?

Buzzfeed

Met dit artikel van Smeele Communications hoop ik je te hebben geholpen om nog meer commerciële content voor jou en/of jouw opdrachtgever te laten werken. Bezoek regelmatig https://smeelecommunications.nl/blog voor slimme handigheidjes op het gebied van Sales content.

 

Verkoopgesprektips, Fase, Tegenwerpingen (1)

Bijgaand een handig hulpmiddel om weerstanden in verkoopcommunicatie, o.a. bij verkoopgesprekken te neutraliseren.

Salescontent bestaat uit geschreven informatie, gesproken informatie en non-verbale communicatie. Nonverbale communicatie kom ik later het seizoen op terug. Voor nu wil ik 1 onderdeel binnen het verkoopgesprek en/of onderhandelingen meer uitdiepen en jou wat praktische tips aanreiken, zodat je nog blijer wordt, omdat wensen en/of doelen makkelijker haalbaar zijn voor jou en voor jouw bedrijf . Als je interesse hebt kan je je aanmelden voor het Verkoop E-bookmodules die verkrijgbaar zijn later in 2018 bij Smeele Communications.

Hierbij een greep uit zinvolle tips die jouw meer helpt om makkelijker successen te behalen prive en bij het zaken doen.

Tegenwerpingen/Bezwaren

Wanneer ontvang je tegenwerpingen?

Dit is een belangrijke vraag. Mogelijke oorzaken dat je meer tegenwerping ontvangt dan gewenst:

1) De eerste indruk is niet goed. De gesprekspartner scant jou eerst, afhankelijk van jouw uiterlijke verzorging, kleding en jouw voorkomen, non verbale houding veroordeelt hij..

2) Jij bent alleen maar aan het praten.

3) Jij hebt geen oog voor wat de andere  gesprekspartner zegt en doet.

4) Gebrek aan luistervaardigheden

5) Jij laat de ander niet of bijna niet uitpraten.

6) Op verkeerde momenten binnen het tijdspad van het verkoopgesprek de klant overtuigen.

7) Verkeerd speltechnieken gebruiken: bijvoorbeeld bij herhaling de voordelen herhalen in dezelfde bewoordingen.

8) Klant grote twijfels heeft aangaande de oplossing die jij hem/haar wil bieden.

9) De gesprekspartner is niet in staat of niet bevoegd om ja te zeggen (vooral business-to-business)

10) Klant zit in een stresssituatie of zit met een deadline.

11) Klant heeft angsten. Angst voor verandering, angst voor vergissing, angst voor het nemen van een grote beslissing.

12) Klant heeft onvoldoende informatie om een beslissing te nemen.

13) Jij biedt de klant te snel een beslissing aan.

14) Jij zet de klant teveel onder druk (bijvoorbeeld door het noemen van een korte deadline) om ja te zeggen.

15) De dwarsligger. Klant speelt een spelletje met jou. Hij wil jou uit de tent te lokken, door bot te reageren.  Hij wil dat jij je emoties verliest (Wordt vooral toegepast bij jonge verkopers en/of verkoopsters).

16) Te hoge prijs. Prijs is te hoog als de voordelen niet duidelijk zijn voor de andere gesprekspartner.

17) Het stellen van verkeerde vragen.

18) Te snel reageren op een negatief antwoord van jouw gesprekspartner.

19) Te hoge kortingen op voorhand weggeven.

20) Vertrouwen in jou en jouw bedrijf is onvoldoende bij de ander.

21) Te gladde verkooppraatjes gebruiken. Teveel verkleinwoorden gebruiken. Klant krijgt het gevoel niet voor vol te worden aangezien.

22) Klant heeft geen of te weinig budget (Kan een drogreden zijn).

23) Te druk, waardoor klant niet echt luistert. Jij weet de interesse nog onvoldoende te creeëren bij de gesprekspartner.

24) Verkoper heeft (nog)geen daadwerkelijk inzicht in de zakelijke behoeften van de klant

25) Verkoper gaat uit van aannames en niet van feiten (Voorkom NIVEA, Nooit-invullen-voor-een-ander).

26) De (latente) behoeften van de gesprekspartner zijn nog niet bewust voor hem of haar.

27) Generatiekloof

28) Woordgebruik van verkoper is anders dan van de ontvanger.

29) Standaardoplossingen aanbieden en geen maatwerk.

30) De gesprekspartner ‘in het ongelijk’ stellen.

31) Sturing aan het verkoopgesprek uit handen geven.

32) Teveel over bijzaken praten. Focus!

Bovenstaande tegenwerpingen, daarvan ben je je niet altijd bewust. Of de klant spreekt het niet uit naar jou. Of zijn non-verbale communicatie (lichaamstaal) botst met wat hij of zij zegt. Vele mensen vinden het neutraliseren van tegenwerpingen/ bezwaren het belangrijkste, anderen vinden gesprek goed afsluiten belangrijk.

Vergeet niet, alle onderdelen van het verkoopgesprek zijn belangrijk, echter de 1ste indruk is bepalend; de eerste seconden in de kennismaking zijn o zo belangrijk!

Nadat je de Verkoopcommunicatie-ebooks van Smeele Communications in 2018 allemaal heb verzameld, weet ik 1 ding zeker: je gaat nog meer successen boeken. Hoe kunt u aanmelden voor de verkoopcommunicatie-ebooks? Begin volgend jaar meld ik via mijn weblog op www.smeelecommunications.nl hoe u zich ervoor kunt aanmelden.

Bestudeer bovenstaande tegenwerpingen en kijk:

Hoe zou je tegenwerpingen kunnen oplossen, maar beter is te voorkomen?

Tips om sales contentstrategie beter voor je te laten werken

Sales contentstrategie is de praktische aanpak om informatie aan te reiken, waardoor de doelgroepen helpt om een makkelijker en sneller tot een gewenste actie en/of conversie te komen.

Wanneer is de contentstrategie geslaagd?

Wanneer jouw gewenste doelgroep jouw boodschap (nog) weet te herinneren? Het mooiste zou zijn als je ervoor zorgt dat jouw doelgroep jouw bedrijf weet te herinneren en positieve associatie heeft met de oplossing die jij hebt voor deze doelgroep.

Contentmapping gebruiken?

Contentmapping = plan van aanpak om de juiste content te communiceren met de juiste doelgroep(doelgroepsegment) op het juiste moment via het juiste kanaal tijdens de customerjourney.

Doel sales contentmapping: Verbeterde conversie realiseren door de juiste salescontentstrategie en gebruik makend van de salescontentmapping.

Voordeel van contentmapping

Je verlengt de houdbaarheid van de boodschap

Waardoor wordt contentplanning bepaald?

Belangrijke richtingbepalers die contentplanning bepalen zijn:

  • Informatiebehoefte van de doelgroep
  • Frequentie van de boodschap
  • Beschikbare capaciteit van jouw mensen in het (content)team

Hoe zorg je ervoor dat salescontentstrategie betaalbaar blijft?

Stel je (externe) contentteam zo samen, dat onnodige dubbele werkzaamheden wordt voorkomen of dat je content continue herschrijft, zonder dat de context verandert. Belangrijk is dat in jouw contentproductie-aanpak, goed omschrijft, wie wat doet? Doel van de tekst.

Voorkom ‘tekstbehang’

Zorg ervoor dat mensen interesse hebben in wat je schrijft, produceer geen content/tekst om bezig te zijn. Focus altijd op de communicatiedoelstellingen van de opdrachtgever!

Mogelijke indeling van het contentteam is?

1 van de mogelijke indelingen van het contentteam zou kunnen zijn op soort content. Dus: 1 redacteur is gespecialiseerd in videocontent, 1 andere redacteur is gespecialiseerd in (semi)commerciële content en een andere redacteur is gespecialiseerd in redactionele content.

Het blijkt in de praktijk lastig te zijn om een redactionele redacteur, semi redactionele (branded content, native advertising) teksten te laten schrijven..

In een toekomstig artikel zal ik dieper ingaan op de context contentteam en salescontentteam.

Wanneer werkt jouw sales contentstrategie?

Als jouw doelgroep jouw gecreëerde/ geproduceerde content gebruikt om over te gaan tot een positieve actie aangaande jouw organisatie en/of concept en/of product.

Helaas zie je teveel dat content van 1 artikel herschreven wordt en men vergeet andere contexten te benutten, waar de doelgroep bij gebaat is.

Onderzoek regelmatig..

Onderzoek regelmatig bij jouw doelgroep, in welke soort content zij geïnteresseerd zijn en elke ‘tone-of-voice’ hanteer je. Veelal zie tekstproducties, snel weg zenden in de hoop dat de doelgroep er iets mee doet. Zo werkt het helaas niet.

Soorten content?

Verras de doelgroep met uiteenlopende soorten content, zoals (Sneakpreview, preview, achtergrondverhaal, testimonials, etc.

Zo hoop ik met bovenstaande tips salescontent en content beter te laten werken voor bedrijven. Interesse in consult? Neem gerust contact met ons op: www.smeelecommunications.nl

Page 5 of 6