Vernieuwde frisdrank Sprite verkrijgbaar o.a. in supermarkt en bij tankstations

By Peter Smeele / 30 maart 2018

Succesvolle herlancering Sprite: zonder suiker en zonder calorieën

Sprite introduceerde onlangs in Nederland een verfrissende nieuwe propositie; het frisdrankmerk wordt volledig* suikervrij en calorievrij:

  • Vernieuwde Sprite bevat de vertrouwde natuurlijke citroen- en limoensmaken, maar dan zónder suiker en zónder calorieën.
  • De huidige Sprite wordt vervangen door zijn suikervrije evenknie, gebaseerd op smaaktesten onder Nederlandse consumenten waaruit blijkt dat de suikervrije variant net zo lekker wordt gevonden als de huidige Sprite**.
  • De transitie gaat gepaard met een fris nieuw uiterlijk en een verpakking die de 100% natuurlijke fruitsmaken in de drank benadrukt.

De herlancering van Sprite kende zijn primeur in Nederland dat tevens dient als gidsland voor de rest van de wereld. Een ongekend ambitieuze stap waarbij de huidige Sprite met suiker van de markt wordt gehaald en wordt vervangen door het recept van zijn suikervrije tegenhanger Sprite Zero. Uitgebreide smaaktesten onder Nederlandse consumenten hebben uitgewezen dat de suikervrije Sprite net zo lekker wordt gevonden als de huidige Sprite. Reden genoeg om de wereldwijde primeur in Nederland plaats te laten vinden en van Sprite een volledig suikervrije en calorievrije frisdrank te maken.

Deze innovatie en wereldprimeur heeft tot resultaat dat b.v. een blikje Sprite (330ml), met voorheen 92 kilocalorieën, vanaf nu calorievrij is.

Nieuwe Sprite zorgt voor 3,75 miljard minder kilocalorieën

The Coca-Cola Company werkt voortdurend aan de ontwikkeling van producten die passen bij de veranderende behoeften en lifestyle van consumenten. De Nederlandse consument wil een goede smaak, maar kiest ook steeds vaker voor bewust. Met deze laatste innovatie, waarbij Sprite transformeert in een suikervrije en calorievrije drank, met dezelfde verrassende smaak als het origineel, zorgt nieuwe Sprite ervoor dat jaarlijks zo’n 3,75 miljard kilocalorieën uit het portfolio wordt gehaald.

Coca-Cola Nederland is er van overtuigd dat de vernieuwde, verfrissende Sprite niet alleen de huidige Sprite fans zal aanspreken, maar ook een nieuwe doelgroep; iedereen die graag let op inname van calorieën maar wel wil genieten van een heerlijke smaak.”

* M.u.v. de 375ml PET en 1L glazen fles (<1,65% van totale volume). Bron: Compass, YTD 52 2016.
** Bron: The Coca-Cola Company, internal volumes, February 2017.

De plannen en ambities voor 2020

Met de vernieuwde Sprite zet Coca-Cola in Nederland weer een belangrijke stap richting haar ambitie om in 2020 het aantal calorieën per 100 ml verkocht product met 15% te verlagen (ten opzichte van het basisjaar 2012). Calorie-reductie blijft hoog in het vaandel staan bij Coca-Cola Nederland, de pionier op dit gebied.

De herlancering van Sprite wordt ondersteund door middel van een breed geïntegreerd plan bestaande uit onder 700.000 gratis samples, 290.000 nekhangers aan huidige Sprite-flessen om de verandering aan te kondigen op de winkelvloer, digitale advertenties, een nieuwe televisiecommercial, advertenties in landelijke dagbladen en magazines en een uitgebreide social media campagne. Ook worden huidige Sprite-fans door Coca-Cola Nederland uitgenodigd om het product als eerste te proeven. De vernieuwde Sprite is al vanaf 13 maart landelijk verkrijgbaar in de smaken citroen-limoen en citroen-limoen & munt. Sprite citroen-limoen & cranberry zal in april op de markt komen.

Het succes van Sprite
Sprite is een koolzuurhoudende frisdrank van The Coca-Cola Company. De frisdrank werd in 1961 voor het eerst op de markt gebracht in de Verenigde Staten. Inmiddels is het één van de grootste en meest bekende frisdrankmerken ter wereld. Sprite is kleurloos en de originele variant heeft een citroen-limoensmaak. In 2002 werd voor het eerst de smaakvariant Sprite munt geïntroduceerd. In Nederland debuteerde deze drank in 2016.

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Al meer dan 35 jaar specialist in salescontent-management