In hoeverre kan het rendement van de tankshop beter?

By Peter Smeele / 2 maart 2018

Vele tankstations in Nederland laten omzet liggen in de tankshop..

Bij een bezoek aan een willekeurige tankshop zie ik dat er nog volop kansen zijn voor de tankshop.

Waar moet je beginnen? Krijg ik veelal te horen.

Handig is de volgende route aan te houden:

  • Marktonderzoek. Vergroot het inzicht wat, wanneer, welke doelgroep, welke aankoop doet. Een tankshop in een woonwijk heeft een ander assortiment dan aan een tankstation aan de snelweg. Breng in kaart de behoefte van de klant. Een zakelijke leaserijder heeft andere interesses, dan een buurtbewonder van het benzinestation.
  • Shopperactivatie. Interesseer de berijders door ze bereiken via online marketing, mobiele app, reclame in de vestigingsplaats zelf, reclame op het terrein zelf en communicatie op de winkelvloer.
  • Winkelinrichting. De routing van de klant naar de kassa is essentieel. Veelal zie je verdeeld overal schappen staan. Echter veelal wordt vergeten dat een tankshopklant anders winkelt dan een supermarktklant. Handig is om de klant via een ‘slingerweg’ door de shop te begeleiden naar de kassa.
  • Groothandels/ Service-Merchandisers/ Inkoopcombinaties. Handig is om als tankshopeigenaar, filiaalhouder, inkoper, tankshopmedewerker meer te verdiepen in de vraag: hoe kan je meer rendement uit de shop halen. Verdiep je in de klant. Er is een trend dat tankshopmanagers zich meer verdiepen in food- en nonfoodassortiment, omdat het rendement van brandstofgerelateerde producten onder druk staat.
  • Instore communicatie. Beeldschermcommunicatie werkt alleen als de informatie (content) op het beeldscherm kort en krachtig wordt gecommuniceerd en niet te snel of te langzaam wordt getoond. Zorg ervoor dat de content die erop staat de shoppper activeert. Verbeter de verkoopcommunicatie.
  • Verkoopgesprek. Medewerkers achter de balie (Foodservice, lunchroom, Bake-offafdeling) zouden de dagomzet 200% kunnen toe laten nemen door alleen al de volgende vraag te stellen: Waarmee mag ik u nog verder helpen i.p.v. de vraag: Kan ik u helpen?
  • Jointpromotions. Ga samen met collega-winkeliers en/of bedrijven in de buurt een klantenbindingsprogramma ontwikkelen, bijvoorbeeld: Bij aanschaf product x ontvangt u 20% korting op pizza bij bedrijf X. Koppel aanbieding van uw bake-offafdeling met de shop of andersom.
  • Levensmiddelen. Zorg dat er meer levensmiddelen worden opgenomen in de schappen van de tankshop.
  • Verras. Verras de klant met actieproducten/in- out acties.

Kortom: Ga actiever met de tankshop om en zorg dat de klant niet alleen betaald voor de brandstof.

Hou deze website (www.smeelecommunications.nl) in de gaten, want binnenkort volgen er meer nuttige omzettips voor tankstations/tankshops.

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Ruim 30 jaar specialist in sales content, content management en trade marketingcommunicatie, met name binnen de Nederlandse supermarktbranche. Ik help bedrijven sneller en makkelijker te communiceren met de doelgroepen met name binnen de supermarktbranche.