De term ‘customer journey’ wordt veelal gebruikt door online marketeers.
Customer journey is een overzicht van stappen/momenten die een (potentiële) klant doorloopt, voordat hij overgaat tot aanschaf van product of dienst, gezien door het ‘verkopende’ bedrijf.
Als je het goed inricht, dan komt een ‘buyers journey’ overeen met de ‘customer journey’.
Een customer journey betekent een overzicht van stappen/momenten die een (potentiële) klant doorloopt, voordat hij overgaat tot aanschaf van product of dienst, gezien door de (potentiële) klant zelf.
Hieronder volgt een overzicht van stappen van een ideale customer journey:
- De vertrouwensfase. Dit is een zeer belangrijke fase. In deze fase creëert u vertrouwen. Dit is gebaseerd op mooie huisstijl, gebruik van referenties, aanbevelingen door huidige klanten, overzichtelijke boodschap en duidelijke tekst, vormgeving en schrijfstijl.
- De autoriteitsfase. In deze fase creëert u aanzien door middel van (online) publicaties, workshops, marktonderzoeken en interviews in (vak)magazines en andere publicaties.
- De interessefase. In deze fase vergroot je de interesse in uw bedrijf en/of concept.
- De noodzaakfase. In deze fase vertel je de klant, wat het gevolg is als je het concept niet (hebt) aangeschaft.
- De probleemfase. In deze fase maak je de klant bewust van de problemen, waar uw bedrijf een oplossing voor heeft.
- De sturingsfase. In deze fase enthousiasmeer je de klant voor uw concepten.
- De samenvattingsfase. In deze fase maak je het beeld van uw oplossing voor de klant compleet, door een duidelijke samenvatting te geven.
- De tegenwerpingfase. In deze fase geef je ongevraagd antwoorden op mogelijke tegenwerpingen en/of nadelen van de toepassing van uw concept en/of uw bedrijfsoplossing.
- De afsluitingsfase. In deze fase laat je de klant zelf inzien hoe uw concept het probleem oplost bij de klant.
Bron: Smeele Communications