Electronic Shelf Labeling (ESL)….Ideale prijspromotie voor supermarkten?

Dynamisch prijsbeleid d.m.v. electronisch schap labels ziet u steeds meer bij supermarkten.

De prijzen worden afgebeeld op een digitale schapdisplay en wordt veelal aangestuurd door het hoofdkantoor.
Een ideale tool voor dynamisch prijsbeleid, welke wordt gebruikt door o.a. supermarkten.

Voorwaarden voor goed ESL-beleid zijn:
1. Goede Ict-structuur
2. Juiste toepassing van Artificial Intelligence (AI)
3. Voldoende aantal filialen.

Voordelen van ESL zijn:
1. Levensmiddelen die over de THT (Houdbaarheidsdatum) zijn hoeven minder snel uit het schap door de supermarkt te worden verwijderd en te worden weggegooid mits je tijdig ESL inzet.
2.Het gaat voedselverspilling tegen.

3. Nuttig om af en toe in te schakelen voor merken. Juist interessant om consumenten te laten naar andere merken ‘switchen’.
4. Bepaalde prijsgevoelige prijskopers kunt u op gezette tijden naar de supermarkten ‘lokken’.

5. Teveel winkelvoorraden sneller laten verkopen in de winkel.
6. Winkelend publiek meer spreiden over de dag heen, zodat er minder drukte is bij de kassa’s. Het verkleint ook de kans op te drukke winkelpaden bij het ‘vakkenvullen’ door winkelmedewerkers.

7. Promotie van een totale productgroep (Bijvoorbeeld biologische producten).
8. Prijsgevoelige koperspubliek is extra gevoelig voor ESL-aanbiedingen

 

Nadelen van ESL zijn:

1. Consumentensubsidiëring. U geeft marge weg aan al een bestaande trouwe winkeldoelgroep. Studies wijzen uit dat juist ook hoger opgeleiden gevoelig zijn voor aanbiedingen.O
2. Out-of-stock van kortingsproduct(en) van ‘high involvementproducten’ neemt toe i.v.m.

3. Prijsbeleving. Producten die teveel worden aangeboden op de electronische schaplabels (ESL) lopen het gevaar dat de consument de lage aanbiedingsprijs als echte prijs gaat zien.
4. Productkwaliteit /Duurzaamheid gaat achteruit door te veel prijskortingen worden toegepast,  waardoor de druk bij producenten/leveranciers toeneemt om goedkoper te produceren.. (Erjen van Nierop, EFMI)

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Ruim 30 jaar specialist in sales content, content management en trade marketingcommunicatie, met name binnen de Nederlandse supermarktbranche. Ik help bedrijven sneller en makkelijker te communiceren met de doelgroepen met name binnen de supermarktbranche.