Fabrikanten en leveranciers kunnen dit jaar steeds meer retail media inzetten. Retail media bereikt consumenten die op het punt staan een aankoop te doen. Welke soorten retailmedia zijn er? Hieronder volgt een overzicht van reclamemogelijkheden die adverteerders in kunnen zetten op de mediakanalen die supermarktketen beheert:
ONLINE
– App
– Bedrijfswebsite
– Social Media
– Nieuwsbrief
– Zoekmachines (o.a. Google)
– Online platform(en)
DRUKWERK/ ONLINE
– Receptenedities (bijvoorbeeld Allerhande, Jumbo etc.)
– Supermarktfolders (digitaal en huis-aan-huis)
WINKEL
– In- en outdoorcommunicatie (winkeldisplay print of op beeldscherm)
– Winkelradio
– Schapdisplay
– Kassadisplay
– Handscannerdisplay
PROMOTIONS
– Productdemonstratie op de winkelvloer
– Winkelsampling
Vanwege de hoge advertentiebudgetten is het veelal weggelegd voor middelgrote en grote merkfabrikanten. Heb je als foodbedrijven beperkte budgetten, dan is het slimmer om te kiezen voor retailVAKmedia.
Supermarktvakmedia. Dat zijn media die inkoop- en (mede)budgetverantwoordelijken informeren en meer betrekken bij omzetverhogende en kostenbesparende tips. De doelgroep zijn veelal inkopers, categorymanagers, supermarktondernemers/filiaalhouders en schapverantwoordelijken.