Samenwerkingstips, zakelijk (2)

By Peter Smeele / 3 november 2017

Hieronder volgen nuttige tips die…….

Interne public relations.

Goede interne communicatie is een voorwaarde voor goede externe verkoopcommunicatie.

Spelregels.

Belangrijk is bij het aanstellen van nieuw personeel er spelregels worden overhandigd hoe de bedrijfscultuur is, hoe de omgangs- en communicatieregels worden gehanteerd. Voordeel hiervan is dat het  verwachtingspatroon van betrokkenen komen meer overeen en kans op misverstanden halveert in de communicatie.

Zorg dat je in de spelregels nakomt de regel: afspraak is afspraak.

Beloon betrokkenen als ze sneller en/of tijdig goed werk afleveren. Indien met regelmaat slecht werk wordt afgeleverd, zet erin wat de mogelijke consequenties zijn. Zorg dat belonen belangrijker wordt. Praktijk leert dat persoonlijke complimenten door leidinggevenden en/of collega’s beter wordt gewaardeerd dan in de vorm van extra loon..

Procedures.

Voorkom interne misverstanden door communicatie te splitsen: Dus wat hoofdlijnen communiceren met managementleden en wat uitvoering betreft voor het personeel zelf. Belangrijk is dat wat besproken is tijdens de directievergadering pas na ‘buiten komt’ als de meeste details bekend zijn. Bij de uitvoering is het altijd slim, om dan pas het personeel erbij te betrekken. Als je iedereen, al dan niet zakenkundig, erbij betrekt krijg je compromissen, met als gevolg vaagheden in beleid en aanpak en vaagheid in focus.

Problemen of fouten voorkomen

Als iemand een fout maakt dient leidinggevende altijd eerst met betrokkene te overleggen. Voorkom dat buitenstaanders probleem impulsief bespreekbaar te maken met ‘buitenstaanders’. Voordeel van deze aanpak is dat het probleem niet groter wordt of uit de context wordt geplaatst. Ervaring leert dat wanneer in het begin minder personen bij betrokken zijn, het probleem minder onbedoeld groter wordt.

Voorwaarden aan werkzame verkoopcommunicatie

Wanneer gaat verkoopcommunicatie werken voor organisaties?

Veelal krijg ik de vraag voorgelegd: Wanneer gaat verkoopcommunicatie werken? Dat is een eenvoudige vraag en helaas is daar geen eenvoudige oplossing voor. De volgende vragen dien je jezelf te stellen namelijk:

  • Marktgerichtheid. Hoe marktgericht is de organisatie? Vele bedrijven willen marktgericht zijn, echter zijn procesgericht met een verkoopsausje.
  • Kennis. Hoeveel kennis heeft de directie op het gebied van de laatste trends op het gebied van verkoopcommunicatie?
  • Budget. Wat is het budget? Wordt het budget ingezet om tijdelijk een achterstand in verkopen weg te werken, wil men ‘organische groei’ bereiken of wil je het optimale uit de markt halen?
  • Afbakening. Hoe goed zijn de taken, verantwoordelijken en bevoegdheden binnen het bedrijf omschreven?
  • In hoeverre is er binnen een bedrijf een opleidingsbeleid. Dit beleid zorgt ervoor dat je aansluiting houdt met de wereld en werkt naar efficiëntere verkoopcommunicatieprocessen.
  • Zorg ervoor dat je spelregels hoe je makkelijker kunt communiceren met elkaar.
  • Zorg ervoor dat communicatiebegrippen bekend zijn ook bij de budgetbeslissers.

Dit is een eerste aanzet om anders en beter te kijken naar verkoopcommunicatie.

Verkoopcommunicatie ‘accountable’ maken

Omdat steeds meer door vele organisaties op de ‘output’ wordt gestuurd door directie is het slim om te beginnen om sales content/ verkoopcommunicatie beter meetbaar (accountable) te maken. Dat wil zeggen dat je een ruw idee krijgt hoe verkoopcommunicatie werkt en welke krachten hierin elkaar onderling versterken. Vanwege de complexiteit van het verkoopcommunicatiebeleid is het slim om te beginnen met de volgende stappenplan :

  • huidige analyse
  • richtingbepalers die ervoor hebben gezorgd dat je in deze bedrijfssituatie bent gekomen
  • huidige richtingbepalers
  • doelgroepen bepalen
  • doelstellingen
  • tijdspad
  • Vervolgens ga je bovengenoemde stappen, opnieuw ‘gieten’ in een nieuw verkoopplan. Waarom? Omdat door dit proces heen je door voortschrijdend inzicht, door middel van gesprekken, nieuwe informatie krijgt die een andere kijk kan geven op jouw verkoopcommunicatieplan.

Later dit jaar zal ik wat uitgebreider hierop in gaan. Werk met ruwe doelstellingen. Pas wanneer je het meetbaar kan maken en voldoende budget hebt kan je gedetailleerd werken met streef(communicatie)doelstellingen.

Deadlines

Zorg dat de interne deadlines ‘krapper’ zijn dan, de deadlines die je in projecten hanteert naar klanten toe.

 

Deel dit blogbericht naar zakelijke relaties. De Smeele Communications-tips leveren vele duizenden euro’s op bij het juist toepassen ervan en laat verkoopcommunicatie voor u werken.

 

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Ruim 30 jaar specialist in sales content, content management en trade marketingcommunicatie, met name binnen de Nederlandse supermarktbranche. Ik help bedrijven sneller en makkelijker te communiceren met de doelgroepen met name binnen de supermarktbranche.