De kracht van vragen stellen, gesprekstechnieken

By Peter Smeele / 6 november 2017

In deze tijd is het van belang om op het juiste moment de juiste vraag te stellen.

Met alleen zenden van jouw boodschap redt je het niet. Het gaat om interactie. En interactie krijg je juist door vragen te stellen.

Miscommunicatie

In deze tijd van alleen communiceren via de mobiele telefoon, zie je vaak irritaties bij de gesprekspartners ontstaan. De oorzaken zijn veelal te vinden in:

  • Te korte zinnen.
  • De ontvanger heeft een andere woordenschat met andere betekenis.
  • De context schiet veelal te kort.
  • Afhankelijk van de gemoedstoestand krijgt de tekst een andere lading. Stel de ontvanger is onzeker, dan gaat hij/zij tussen de regels informatie zien wat men verwacht.

Hierbij een aantal praktische tools om irritaties te voorkomen en meer gedaan te krijgen van een ander op een leuke manier:

  • Stel altijd de ander eerst op zijn of haar gemak.
  • Stel altijd vragen. Wees niet bang om vragen te stellen.
  • Begin met kleine vragen als je iets groots uiteindelijk wil vragen..
  • Begin altijd jezelf te presenteren in de ik vorm en halverwege het gesprek het gesprek altijd in de vorm gieten van ‘wij’.
  • Bereid een gesprek altijd voor. Wat wil ik met mijn vraag realiseren? Wat heb ik zelf de ander te bieden? Welke beperkingen heb je en hoe kan je dat neutraliseren?
  • Zorg altijd dat beide partijen voordeel eraan hebben.
  • Glimlach oprecht enigszins als je iets vraagt aan een ander.
  • Zorg ervoor dat een ander zich belangrijk voelt.
  • Zorg er ook voor dat je nonverbaal een zekere indruk maakt tijdens het gesprek.
  • Zorg dat je prettig je stemvolume en snelheid in het gesprek wisselt.
  • Bepaald het doel van het gesprek.
  • Zet je altijd voor 100% in.
  • Wees enthousiast.
  • Luister. Een luisteraar bereikt meer dan een spreker.
  • Stel je vraag aan de juiste persoon. M.a.w. stel de vraag aan iemand die beslist aangaande dat wat je graag wilt hebben of wilt bereiken.
  • Stel vragen waar je om de hulp vraagt van een ander en onderbouw het. Dus zeg waarom je deze hulp nodig hebt.
  • Toon oprecht interesse. Stel algemene vraag, dat wordt  opgevolgd door een vraag die dieper op het onderwerp ingaat.
  • Als iemand nee zegt, heb je het in ieder geval geprobeerd en heb je meer kansen gecrëeerd.
  • Geef nooit een deadline op, dat je iets wilt hebben.
  • Bedank je partner voor het gesprek, ook al is het niet gegaan zoals je had gehoopt. Bij eventueel een nieuw gesprek, heb je al een goede indruk achtergelaten.
  • Spreek jouw gesprekspartner zo min mogelijk tegen. Actie = negatieve reactie.
  • Geef nooit op en voorkom dat je gaat zeuren. Probeer originele invalshoeken tijdens het gesprek te creëren.
  • Vraag iets groots, om iets minder groot te krijgen.

Deel dit blog. Delen wordt zeker gewaardeerd.

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Ruim 30 jaar specialist in sales content, content management en trade marketingcommunicatie, met name binnen de Nederlandse supermarktbranche. Ik help bedrijven sneller en makkelijker te communiceren met de doelgroepen met name binnen de supermarktbranche.