Welke soorten vragen kan je gebruiken in een verkoopgesprek?

By Peter Smeele / 16 november 2017

Hieronder volgt een uitgebreid overzicht van soorten vragen die je kunt gebruiken om het gesprek, de communicatie voor je te laten werken. Voor verdieping kan je altijd contact met mij opnemen: Peter Smeele, Smeele Communications te Woerden.

Soorten vragen:

1)Algemene vragen

2) Te vage vragen

3) Helder geformuleerde vragen

4) Zinloze vragen

5)Verontrustende vragen (probleemvergrotend voor de gesprekspartner)

6) Convergente vragen (vragen die je helpen bij het beste antwoord) Bijvoorbeeld: Welke pluspunten kan je toekennen aan..

7) Nu vraag (Auteur: Frank van Leer)

8) Toekomstvraag (Auteur: Frank van Leer)

9) Onzekerheidsvergrotende vraag

10) Positieve vraag/Negatief gestelde vraag

11) Tijdrekkende vraag

12) Vrijblijvend vraag

13) De werkelijke vraag achter de gestelde vraag

14) Vragen over de voordelen van het product/ concept

15) Ja-vragen

16) Positiefaanwakkerende vragen

17) Koopargumentvergrotende-inzicht-van-de-klant-vragen

18) Bezwaarisolatievragen

19) Evaluatievragen. Gesprekspartner vult het aan.

20) Leidingbehoudende vragen

21) Eigenaarsvragen

22)Aankoopaanzettende vragen

23)Probleemisolerende vragen. Dus vragen die het probleem verkleinen en/of in de juiste context te zetten.

24) Concrete vragen

25) Beginvraag

26) Afsluitende vraag

27) Vertrouwensvraag. Vraag stellen waar je de gunning meer krijgt van de gesprekspartner.

28) Motivatievraag

29) Provocatievraag. Bijvoorbeeld: U wilt toch niet dat u ontbreekt bij….

30) Rechtstreekse vraag. Kunt u ja zeggen tegen…..

31) Specificerende vraag

32) Doorvraag-vraag

33) Factfindingvragen (feiten verzamelen)

34) Controlerende vragen. Bijvoorbeeld: Heb ik u voldoende toegelicht

35) Afrondingsvragen

36) Toepassingsvragen. Vragen zoals: Hoe zou u…. inzetten?

37) Ik-weet-het-beter-vraag. Bijvoorbeeld: Weet u wat de meest efficiënte… is? En dat jijzelf komt met het antwoord.

38) Implicatievragen = vragen stellen over de voordelen van concept/oplosssing of product.

39)Nuttig-effect-vragen. Vra(a)g(en) te stellen, waardoor de klant zelf uitlegt voor welke problemen uw product een oplossing biedt.

40) Bevestigende vragen.

41) Recalcitrante vragen. Ben je het ‘spoor’ bijster?

42) Erbijhoorvraag. Bijvoorbeeld: Heb je het al gehoord?

43) Ongeloofvraag: Wat doen jullie mij aan?

44) Stuurvraag. Bijvoorbeeld: Hoezo?

45) Oplossingsgerichte vragen.

46) Ik-weet-hetzelf-antwoord vraag: Vraag die het antwoord op de door jou gestelde vraag al weet..(Speltechniek)

47) Probleemvergrotende vraag. Hierdoor vergroot je de  betrokkenheid van de gesprekspartner in jou concept, issue.

48) Waaromvraag. DIT IS 1 VAN DE MEEST SLECHTE VRAAG DIE JE KUNT STELLEN, omdat gesprekspartner veelal in de ‘verdediging schiet’. Oplossing: Je dien het anders te formuleren.

49) Sturende vragen. Dat zijn vragen die helpen het gesprek te sturen.

50) Open vragen. Gevaar van slecht gestelde vage vragen is dat gesprekspartners elkaar verliezen, omdat de focus in het gesprek ontbreekt.

Je heb ongetwijfeld nog meer vragen, echter dit is al een groot inzicht in de vele soorten vragen die je bewust of onbewust al gebruikt in je gesprekken. Bovenstaande lijst help je een spiegel voor te houden hoeveel soorten vragen zijn in de salesgesprek.

Interessant

Binnenkort nog meer praktische tips? Wat allemaal? Teveel om op te noemen. Kijk regelmatig om mijn website: www.smeelecommunications.nl

Wil je voor je team hulp hoe je meer kunt realiseren door de juiste gesprekstechnieken toe te passen? Bezoek dan mijn website: www.smeelecommunications.nl

Ken je zakelijke relaties die (bedrijfs)communicatie beter willen laten werken. Deel dan dit bericht via Google+, Linkedin, en Facebook en andere sociale media. Alvast bedankt voor het delen.

 

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Ruim 30 jaar specialist in sales content, content management en trade marketingcommunicatie, met name binnen de Nederlandse supermarktbranche. Ik help bedrijven sneller en makkelijker te communiceren met de doelgroepen met name binnen de supermarktbranche.