Hieronder vind je praktische schrijftips om de basis te leggen om bezoekers te activeren op jouw website:
- Maak eerst een lijst met zoekwoorden (SEO) en ga dan pas beginnen met schrijven.
- Bepaal het doel, wat je wilt bereiken met jouw verkooptekst.
- Bouw jouw tekst op met VAIDA-aanpak. V= Vertrouwen, A = aandacht realiseren, I = Interesse vergroten, D = Desire (verlangen op wekken), A = Action of activeren van lezer.
- Gebruik korte zinnen.
- Gebruik woorden met de voldoende positief krachtig zijn. Zoals: verbeteren, optimaliseren etc.
- Zorg dat de informatiedichtheid groot is. D.w.z. dat de meeste zinnen relevante informatie bevatten voor de doelgroep.
- Bepaal in welk gedeelte je zit in de ‘Customerjourney’. Met andere woorden: Ieder bezoeker van jouw website bevindt zich op de tijdslijn van de customerjourney. Dus iedere klant neemt informatie tot zich, totdat het plaatje compleet is. Als je te snel met jouw voorstel komt, haakt jouw potentiële klant of geïntereseerde af.
- Gebruik tussenkopjes, dus 1 bijvoegelijk naamwoord en 1 zelfstandig naamwoord. Alleen het noemen van 1 zelstandig naamwoord wat de lading dekt werkt niet, je moet de lezer weten en blijven boeien. Lezers lezen tegenwoordig automatisch de hele tekst door..
- Functioneel witgebruik. Voorkom tekstbrij en maak het lekker leesbaar door witregels juist te gebruiken.
- Benut eenvoudig taalgebruik.
- Benut feiten en cijfers.
- Voorkom verwijzingen elders in de tekst.
- Gebruik ‘je’ in consumententaal en ‘u’ in bedrijfstaal.
- Probeer zoveel mogelijk tekst- en spellingsfouten te voorkomen.
- Beperkt commerciële woorden. Enigszins commercieel woordgebruik is acceptabel, mits het is onderbouwd.
Bovengenoemde tips worden u aangeboden door:
Smeele Communications uit Woerden.