Soorten branded content, native advertising

By Peter Smeele / 29 november 2017

Branded content is (licht) commerciële  informatie die op een subtiele manier een positieve associatie realiseert met afzender en/of merk (Brand)

Native advertising is het plaatsen van sponsored redactioneel ogende reclame-uiting(en).

Wat het echte verschil tussen bovenstaande 2 begrippen is lastig: ieder bureau, opdrachtgever heeft daar zijn eigen visie over.

Doel van commerciële content is:

de doelgroep beter helpen om makkelijker te kiezen voor het ‘geadverteerde”.

Wat voor soorten paid content kan je inzetten?

  1. Betaalde persberichten
  2. Fotoplacement. Opdrachtgever betaald om foto te plaatsen bij (semi)redactioneel artikel.
  3. Problemsponsoring. Opdrachtgever betaalt redactie om bewustwording van een probleem. Manifest issue naar Latent.
  4. Inscript sponsoring. Opdrachtgever betaalt om merk(en) terug te laten komen in (semi)redactioneel artikel
  5. Partner(‘s)sponsoring. Opdrachtgever(‘s) betalen om onderwerp beter onder de aandacht te komen aan redactie.
  6. Successtory. Opdrachtgever betaalt om een succesverhaal geplaatst te krijgen.
  7. Testimonial. Tegen betaling door opdrachtgever een bevriende relatie positieve uitspraken laten doen over opdrachtgever.
  8. Bedrijfsinfotorial. Opdrachtgever betaalt voor het plaatsen van een verkoopverhaal over zijn of haar bedrijf.
  9. Infomercial. Synoniem voor redactioneel ogende commercial.
  10. Advertorial. Opdrachtgever betaalt voor een verkoopverhaal, waar teveel bijvoegelijke naamwoorden en superlatieven zijn gebruik, waardoor het 100% ongeloofwaardig is.
  11. Special. Een special bestaat uit een ‘katern’ (reeks pagina’s). Ideale vorm van branded content. Opdrachtgever zorgt ervoor dat 1 onderwerp in de juiste context en vanuit vele invalshoeken positieve bijval krijgt.
  12. Advertentie. Veelal compacte reclame-uiting, waarbij lezer op voorhand minder positieve gevoelens erbij heeft. Irritante reclame kan acceptabel en effectief zijn voor de doelgroep, mits er geen overdaad is het aantal mediaplaatsingen.

In de praktijk kom je per bureau, uitgeverij, media-exploitant, online marketingbureau eigenzinnige verfijningen tegen van bovenstaande definities. Zorg ervoor dat er een juiste balans blijft.

Hoe kan je de geloofwaardigheid vergroten van uitingen/artikelen?

De geloofwaardigheid van uitingen, artikelen kan je verder vergroten door:

  1. Juist gebruik of geen gebruik van bijvoegelijke naamwoorden
  2. Niet te betweterig als schrijver overkomen.
  3. Juiste verhouding aantal beelden en tekst.
  4. Niet teveel gebruik gebruik van tussenkopjes
  5. Duidelijk benoemen van redactionele artikelen
  6. Plaatsen in de buurt van ‘redactioneel Umfeld’
  7. Content wat meer afgestemd is op lezerspubliek (van medium)
  8. De juiste informatiedichtheid (D.w.z. dat vele zinnen, het beeld compleet maken rond het geadverteerde, zodat doelgroep, makkelijker en sneller een positieve beslissing kan maken)
  9. Niet te lange content (long copy realiseert op dit moment een hogere ranking in google, echter leadgeneration, activatie van lezer blijft achter. Voorkom ‘tekstbehang’.
  10. Zorg dat content wordt onderbouwd.

Waar is de mate van geloofwaardigheid o.a. afhankelijk van:

  • Beschikbare tijd
  • Kwaliteiten van redacteur, contentcreator of contentmaker
  • Budget
  • Aantal specialisten die hieraan werken

Wat is 1 mooi voorbeeld van Commerciële content?

Buzzfeed

Met dit artikel van Smeele Communications hoop ik je te hebben geholpen om nog meer commerciële content voor jou en/of jouw opdrachtgever te laten werken. Bezoek regelmatig https://smeelecommunications.nl/blog voor slimme handigheidjes op het gebied van Sales content.

 

Volg ons op:
About the author

Peter Smeele

Ruim 30 jaar specialist in sales content, content management en trade marketingcommunicatie, met name binnen de Nederlandse supermarktbranche. Ik help bedrijven sneller en makkelijker te communiceren met de doelgroepen met name binnen de supermarktbranche.