Sales contentstrategie is de praktische aanpak om informatie aan te reiken, waardoor de doelgroepen helpt om een makkelijker en sneller tot een gewenste actie en/of conversie te komen.
Wanneer is de contentstrategie geslaagd?
Wanneer jouw gewenste doelgroep jouw boodschap (nog) weet te herinneren? Het mooiste zou zijn als je ervoor zorgt dat jouw doelgroep jouw bedrijf weet te herinneren en positieve associatie heeft met de oplossing die jij hebt voor deze doelgroep.
Contentmapping gebruiken?
Contentmapping = plan van aanpak om de juiste content te communiceren met de juiste doelgroep(doelgroepsegment) op het juiste moment via het juiste kanaal tijdens de customerjourney.
Doel sales contentmapping: Verbeterde conversie realiseren door de juiste salescontentstrategie en gebruik makend van de salescontentmapping.
Voordeel van contentmapping
Je verlengt de houdbaarheid van de boodschap
Waardoor wordt contentplanning bepaald?
Belangrijke richtingbepalers die contentplanning bepalen zijn:
- Informatiebehoefte van de doelgroep
- Frequentie van de boodschap
- Beschikbare capaciteit van jouw mensen in het (content)team
Hoe zorg je ervoor dat salescontentstrategie betaalbaar blijft?
Stel je (externe) contentteam zo samen, dat onnodige dubbele werkzaamheden wordt voorkomen of dat je content continue herschrijft, zonder dat de context verandert. Belangrijk is dat in jouw contentproductie-aanpak, goed omschrijft, wie wat doet? Doel van de tekst.
Voorkom ‘tekstbehang’
Zorg ervoor dat mensen interesse hebben in wat je schrijft, produceer geen content/tekst om bezig te zijn. Focus altijd op de communicatiedoelstellingen van de opdrachtgever!
Mogelijke indeling van het contentteam is?
1 van de mogelijke indelingen van het contentteam zou kunnen zijn op soort content. Dus: 1 redacteur is gespecialiseerd in videocontent, 1 andere redacteur is gespecialiseerd in (semi)commerciële content en een andere redacteur is gespecialiseerd in redactionele content.
Het blijkt in de praktijk lastig te zijn om een redactionele redacteur, semi redactionele (branded content, native advertising) teksten te laten schrijven..
In een toekomstig artikel zal ik dieper ingaan op de context contentteam en salescontentteam.
Wanneer werkt jouw sales contentstrategie?
Als jouw doelgroep jouw gecreëerde/ geproduceerde content gebruikt om over te gaan tot een positieve actie aangaande jouw organisatie en/of concept en/of product.
Helaas zie je teveel dat content van 1 artikel herschreven wordt en men vergeet andere contexten te benutten, waar de doelgroep bij gebaat is.
Onderzoek regelmatig..
Onderzoek regelmatig bij jouw doelgroep, in welke soort content zij geïnteresseerd zijn en elke ‘tone-of-voice’ hanteer je. Veelal zie tekstproducties, snel weg zenden in de hoop dat de doelgroep er iets mee doet. Zo werkt het helaas niet.
Soorten content?
Verras de doelgroep met uiteenlopende soorten content, zoals (Sneakpreview, preview, achtergrondverhaal, testimonials, etc.
Zo hoop ik met bovenstaande tips salescontent en content beter te laten werken voor bedrijven. Interesse in consult? Neem gerust contact met ons op: www.smeelecommunications.nl